Zaradi velikih potencialnih donosov v kriptosvetu, kriptovalute same po sebi ponujajo »zaupanje« v zaslužek. Zato so postale tarča “nepridipravov”, ki pripravljajo razne “pakete” in spretno izkoriščajo nepoznavanje delovanja trga kriptovalut na strani “nepoučenih” vlagateljev.
Tokrat vam v branje ponujamo vprašalnik, ki ga je pomagal sestaviti dr. Peter Merc za Zavod za izobraževanje in ozaveščanje vlagateljev v kriptovalute (www.zvk.si). Poslanstvo zavoda je opozarjati vlagatelje pred prevarami, ki temeljijo na kriptovalutah oziroma njim podobnih instrumentih, odkrivanje prevar in zagotavljanje pravnega varstva vlagateljem, ki so bili na kakršenkoli način predmet oškodovanja.
Za prepoznavo možne prevare preglejte spodnji vprašalnik, več o konkretnih primerih prevar pa v naslednjih prispevkih.
- Naložbe v projekt (oziroma v domnevno kriptovaluto) NI MOŽNO kadarkoli, brez dodatnih pogojev, zamenjati nazaj v Evro ali drugo likvidno valuto?
Prave kirptovalute (Bitcoin, Ethereum, Ripple, itd.) je možno kadarkoli (takoj, brez posrednikov) na kripto borzi zamenjati v evro ali v drugo likvidno kriptovaluto. To pomeni, da je možno pri pravih kriptovalutah kadarkoli izstopiti iz naložbe. Pogoj je odprt trgovalni račun na kripto borzi.
V primeru, da pri projektu (oziroma domnevni kriptovaluti) to ni mogoče, pri tem pa izdajatelji in promotorji navajajo različne razloge (npr. kriptovaluta bo šla na borze šele čez določen čas, kriptovaluta je še v razvoju, itd.), obstaja velika verjetnost, da ne gre za pravo kriptovaluto.
Prav tako to velja za primere, ko domnevne kriptovalute ni mogoče prodati na trgu, pač pa jo je mogoče prodati le drugi osebi, ki jo mora najti vlagatelj, ki je v kriptovaluto predhodno vložil.
- Naložbo v projekt se trži na raznih javnih dogodkih, s sistemom mrežnega marketinga, preko raznih posrednikov (promotorjev)?
Prave kriptovalute se ne tržijo preko raznih dogodkov, ki jih organizirajo izdajatelji domnevne kriptovalute ali njihovi promotorji. Gre za dogodke, ki se jih posamezniki lahko udeležijo osebno, ali pa so posnetki preteklih dogodkov objavljeni na internetu (npr. youtube).
Kakršenkoli element mrežnega marketinga pri trženju domnevne kriptovalute (npr. obljubljena provizija od vložka investitorjev, ki jih oseba pripelje), je pomemben kazalnik, da pri projektu ne gre za pravo kriptovaluto, pač pa gre za obliko piramidne oziroma ponzijeve sheme.
- Naložba v projekt (oziroma v domnevno kriptovaluto) naj bi, po zagotovilih izdajatelja in promotorjev, vlagateljem prinesla visoke in zagotovljene dobičke?
Izdajatelji pravnih kriptovalut ne obljubljajo nobenih dobičkov za vlagatelje, sploh pa ne obljubljajo visokih ali zagotovljenih dobičkov.
V primeru, da izdajatelji ali promotorji domnevnih kriptovalut na kakršenkoli način posredno ali neposredno promovirajo visoke ali zagotovljene prihodnje dobičke iz naslova naložbe v domnevno kriptovaluto, obstaja precej velika verjetnost, da ne gre za naložbo v pravo kriptovaluto, pač pa gre za obliko piramidne oziroma ponzijeve sheme.
- Naložbe v projekt (oziroma v domnevno kriptovaluto) se tržijo v obliki nakupa vnaprej določenih paketov, ki naj bi poleg kriptovalut, vlagateljem dajali dodatne ugodnosti?
V kolikor izdajatelji oziroma promotorji projekta (oziroma domnevne kriptovalute) naložbe tržijo v obliki paketov (paket A za 50 EUR, paket B za 500 EUR, paket C, …), pri tem pa naj bi vlagatelji poleg kriptovalut dobili še dodatne ugodnosti (turistične aranžmaje, izobraževalne pakete, itd.), obstaja velika verjetnost, da pri tem ne gre za naložbo v pravo kriptovaluto, pač pa gre za obliko piramidne oziroma ponzijeve sheme.
Enako velja za primere, ko izdajatelji oziroma promotorji primarno prodajajo različne pakete storitev ali ugodnosti, nakup tega pa je predpogoj, da kupec (vlagatelj) pridobi domnevno kriptovaluto.
Pri naložbah v prave kriptovalute gre za neposredne naložbe (Evro v kriptovaluto ali kriptovaluta v kriptovaluto), ne pa za posredno vlaganje preko nekih vnaprej določenih paketov storitev in/ali produktov.
- Informacije o projektu (ali domnevni kriptovaluti) so omejeno dostopne – dostop do več informacij zahteva registracijo uporabnika ali pridobitev posebne kode?
Pri projektih pravih kriptovalut, je o posamezni kriptovaluti na voljo veliko prosto dostopnih informacij, tako s strani izdajatelja, kot tudi drugih objav razvijalcev, uporabnikov in drugih strokovnjakov.
V kolikor so za posamezno domnevno kritpovaluto na voljo le omejene informacije, za dodatne informacije pa se je potrebno predhodno registrirati ali dobiti vstopno kodo, ki se jo dobi preko promotorja ali z udeležbo na dogodku, v organizaciji izdajatelja ali promotorja, obstaja velika verjetnost, da ne gre za naložbo v pravo kriptovaluto, pač pa gre za obliko piramidne oziroma ponzijeve sheme.